Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Wednesday, March 23, 2011

manisnya madu itu..


orang cakap ujian itu mematangkan kita.kegagalan itu mengajar kita untuk bangun. yup! aku setuju. kalau xpercaya, tunggulah korg besar sket. korg pasti akan dpt rasa hikmah di sebalik semua ujian dan dugaan yang terjadi dlm hidup k0rg selama ini.


orang yang belajar melalui teori, dengan orang yang belaja melalui pengalaman berbeza..

contoh;

rasa madu tu manis.

orang yang belajar melalui teori (pendengaran atau melihat atau mmg sume org tahu yang madu itu manis) dia hanya tau madu tu manis atau madu itu warnanya apa tapi die tak tau sejauh mana rasa manis madu tu.

orang yang belajar melalui pengalaman (die rasa sendiri madu tu)dia tau macam mana manis nya madu, bentuk, warna dan sebagainya.cara die bercerita ttg kemanisan madu tu pun mesti tak sama dgn cra bercerita dr 0rg yang tak pernah rasa madu.

click continue reading..

itula perbezaannya..

tak ksahlah pahit ke manis ke pengalaman tu, ia ttp mengajar kita dan menambah seuatu dlm k0leksi peribadi kita yang mungkin 0rg lain tak pernah rasa.


cuba bayangkan..

anda diuji dengan satu ujian, yang pada satu ketikanya anda rasakan tidak kuat, dan tertanya2 kenapa ujian ini diturunkan pd anda. suatu masa, anda berjaya mengatasi ujian itu. dan ia menjadi satu perkara yang manis. dan tak mungkin dpt dirasai 0leh sume 0rang...perasaan itu... bayangkan perasaan itu........

sepatutnya kita berbangga. kerana Allah menguji setimpal dgn kekuatan kta....

dan ujian2 itulah yang menyerlahkan p0tensi diri kita sebenarnya...yelah, kereta baru  pun kalau tak pandu uji, mana lah nak tau selaju mana ia bleh pg.

sebingkis perkongsian untuk dik0ngsi bersama2..=p

2 bunga-bunga cOmeL:

nurafiqah airil said... [reply to comment]

terima kasih. entry ni buatkan saya semangat nak ambil result SPM hari ni. :)

~terataibungaindah~ said... [reply to comment]

@nurafiqah airil same2 kasih juge. sm0ga awk berjaya! ;)

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...