Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Tuesday, October 30, 2012

kelapa muda vs dia 8



Chap 8

“tak nak salam aku ke?” tanya Riyat sebelum dia memasuki kereta. ada senyuman  di wajahnya.

Aku mendengus, namun tangannya tetap aku sambut. Aku isteri dia sekarang, isteri!

“macam tulah. Ni yang aku makin sayang pada kau Kiki,” katanya sebelum mengucup lembut dahiku.

Aku tergamam. Ada satu perasaan indah yang aku rasakan saat itu.

“bye sayang. Jumpa petang nanti,” katanya lagi lalu mengucap salam dan keretanya berlalu pergi.

Lama aku berdiri di muka pintu sehinggalah aku benar-benar kembali berpijak di alam nyata.

Ya, akhirnya aku selamat diijabkabulkan bersama Mohd Shakir Hazriyat. Bukan main meleret lagi senyum nenek bila melihat aku naik pelamin bersama lelaki pilihannya. Pelik juga aku. Sebulan lepas, keadaan nenek teruk benar. Siap duduk hospital seminggu sebab darah tinggi dia datang balik. masa sakit-sakit tulah nenek buat permintaan.

Permintaan apa?

Hmmm.. inilah permintaannya: perkahwinan aku dan Riyat mesti dipercepatkan.

Hai... demi nenekku yang menjagaku sejak aku masih kecil, aku rela buat apa sahaja selagi tidak melanggar larangan agama. Nenek hanya suruh aku berkahwin, bukan suruh aku jadi GRO ke, edar dadah ke? apalah salahnya aku turutkan. Semoga adalah keberkatan daripada Allah bila berkahwin dengan restu orang tua ni.

Kini, aku tinggal berdua bersama Riyat di rumah yang sebelum ini dihuni oleh aku dan Ana. Kesian Ana, kena pula pindah rumah. Mujurlah memang itulah rancangannya dari dulu lagi. bila aku dah ada peneman, dia akan cari rumah sendiri.

Sampai sekarang aku masih tak dapat jawapan lagi kenapa Riyat beria sangat nak kahwin dengan aku? Pernah sekali aku bertanya, tapi dia hanya tersenyum. Tak juga aku dapat jawapannya.


PETANG itu aku pulang ke rumah lebih awal dari dulu. Maklumlah sejak kahwin ni, aku dah tak balik kerja lambat. Walaupun hubungan aku dan RIyat masih dingin namun aku tetap mengingatkan diri tentang kewajipanku sebagai isteri.

Sampai sahaja ke rumah, aku segera mandi dan menunaikan solat asar. Kemudian, aku ke dapur untuk memasak makan malam. entah kenapa, hari ini aku lebih semangat daripada hari-hari sebelumnya. Mungkin sebab kucupan Riyat pagi tadi kot! Aku ketawa sendiri di dapur.

Lebih sejam kemudian, semuanya sudah terhidang di meja. Ikan goreng, sambal udang galah dan sayur kalian. Cukuplah tu. bukannya nak makan 10 orang. hanya kami berdua sahaja.

Setelah berpuas hati, aku masuk ke bilik untuk tunaikan solat maghrib. Daripada mahgrib, bawa ke isyak, Riyat masih belum pulang. Biasanya dia tidak pulang lambat begini. Setidak-tidaknya pukul 7.30 dia pasti sampai ke rumah.

Aku menunggunya di ruang tamu.  Perut aku dah berkeroncong ni. mana kau Riyat??

Telefon di atas meja, aku jeling. Bukannya reti nak telefon!!! Marahku, entah pada siapa. Bukannya Riyat dengar pun.

Aku nak telefon dia?? tak mungkin... tak mungkin...


“Assalamualaikum...” akhirnya suara salam itu menghilangkan semua resah yang bertandang tadi. Siapa kata aku tak risaukan Riyat? Dia suami aku, tentulah aku risaukan dia!

“waalaikumussalam..” aku menjawab dengan nada yang aku sendiri tak tahu nak gambarkan bagaimana. Marah? Merajuk? Geram?

“eh, lain macam aje bunyi tu?” katanya lalu menutup pintu rumah.

“dah makan ke belum?” soalku padanya.

“dah. kenapa? kau tak masak kan? tak apa. aku makan dengan Eddy tadi kat riang-riang!”

Wah, siap mention lagi makan dekat mana! Aku yang duduk kat rumah ni, berlapar tunggu dia. menyesalnya! Penat aku masak. Tiba-tiba rasa touching semacam ni. aduh!

“eh, kau masak ke? Kau dah makan ke belum ni kiki?”soalnya bila melalui meja makan.

“aku dah makan!” jawabku pantas, lalu bangun mahu meninggalkan dia sebelum aku menangis di depannya.

Dia pantas menarik tanganku, “kau belum makan kan?”

“lepaslah Riyat! Aku dah makan. aku nak masuk bilik. Kau kan rimas kalau tengok aku!” balasku sedih. Entah kenapa tiba-tiba aku mengungkit kisah lama.

“itu dulu... bukan sekarang. bukan setelah kau menjadi isteri aku Kirana. Duduklah. Kita makan sama-sama. Tadi aku makan sate. Sekarang, aku nak makan nasi. Tambah-tambah isteri aku yang cute ni masak. Mestilah aku nak makan,” pujuknya lalu mencuit hidungku. Aku lihat dia tersenyum.

Boleh tak, aku rasa... aku dah termakan dengan pujukannya???? Tapi mestilah aku nak jual mahal kan?

“kau makanlah sorang-sorang.”

“Kirana... please...”

Bila melihat matanya yang bercahaya tu, tak sampai hati pula aku. Tambahan pula dengan aksi dia yang sedang menadah pinggan. Hai, anak siapalah ni?


“BURPP....”

Dia sendawa kuat. “Alhamdulillah.”

“selekeh!”

“nak buat macam mana. Sedap dan kenyang sangat. Kalau selalu macam ni, buncitlah aku jawabnya!”

“buncit sebab tak jaga makan. tengah malam keluar lagi pergi cari makan.  burger pula tu! lepas tu, balik rumah terus tidur. Mahunya tak gemuk!”

“baik cik puan... lain-kali aku balik awal, kita makan sama-sama okay?” balasnya lalu tersengih.

“betul ke sedap aku masak?” soalku lalu ketawa.

aku lihat dia mengangguk.

“weh, kau jangan tipu aku sebab nak ambil hati. Kalau tak sedap, beritahu aku. lain kali, aku boleh adjust. Dulu, aku dengan Ana. Sekarang, aku dengan kau. Taste kita tak semestinya sama.”

“okay. Tapi untuk hari ini, aku rasa sedap je. Betul, aku tak tipu. Sesuailah dengan tekak aku,” balasannya kedengaran ikhlas.

“bagus!” aku ketawa lagi. “aku dah penat masak, kau cuci pinggan ye?”

“tak boleh. Kaulah cuci pinggan!”

“aku dah masak...”

“kiki....!” suaranya tegas.

“yelah tuan besar. Kau pergilah rehat. Biar aku yang settlekan semua ni,” balasku beralah.

Dia kemudiannya ketawa., “kau ni comel jugak bila merajuk!”

“huh!”

“aku gurau jelah sayang. Jom, aku tolong kau. Boleh?”


bersambung

0 bunga-bunga cOmeL:

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...