Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Wednesday, October 31, 2012

kelapa muda vs dia 9



Chap 9

Riyat menunaikan janjinya pada keesokan harinya. Apabila kereta aku masuk ke perkarangan rumah, aku lihat keretanya sudah dipakir cantik. Nak ambil hatilah tu! dalam diam, aku tersenyum gembira. Aku tak nafikan yang semakin hari, aku semakin sayang padanya. Seolah-olah rasa cinta yang pernah ada untuk dia dulu kembali menyala.

Senyumku mati bila melihat ada satu kekurangan di halaman rumahku itu. aku segera mematikan enjin kereta lalu terus mendapatkan Riyat yang sedang tersenyum lebar di muka pintu.

“mana dia Riyat?”

“mana dia apa?”

“mana pokok kelapa kat situ!!!” bentakku sambil menunjukkan bekas pokok kelapa itu.

“aku upah orang suruh tebang,” jawabnya selamba!

“RIYAT!!!!!”

Saat itu aku rasa macam kena rasuk. Kenapalah dia tak tanya aku dulu. Kenapa??

Aku pantas berlari ke dapur. Peti ais kubuka. Mana ni??

“kau cari air kelapa ke?”

“yess!!!”marahku padanya.

“aku dah buang kiki,” balasnya.

Aku memandangnya tajam.

“apa masalah kau ni? pokok tu tak buat salah dengan kau pun?yang kau tebang kenapa? Air kelapa aku dalam peti ais ni, yang kau buang kenapa? Dia ada kacau kau ke Riyat!!!!” aku menjerit-jerit dihadapannya. Sungguh, aku benar-benar marah saat itu.

“pokok tu nampak tak sesuai kat halaman rumah kita sayang. Lagipun, situ kan sempit. Nanti kalau akar dia makin besar, simen akan pecah. Air kelapa tu dah berapa hari dalam peti ais tu, takkan kau nak minum lagi?”

“kau tak faham RIyat! Kau tak pernah faham. Kau rasa kenapa pokok tu ada kat situ? kau rasa kenapa dalam peti ais ni ada air kelapa? Kau tahu tak, hah??? Air kelapa tu yang buat aku tenang masa kau tinggalkan aku dulu! Air kelapa tu yang buat aku tenang bila aku stress.

Aku benci kau RIyat!! Aku benci kau! That’s my comfort food and my favourite drink!! How dare you!!! ” aku dah menangis-nangis di dapur itu.

Riyat menghampiri aku, “air kelapa tu hanya sekadar air. Bukan air kelapa yang buat kau tenang,sayang. Allah yang buat hati kau tenang. Air kelapa tu hanya kau yang percaya ia macam tu...”

“Nanti kalau Legolas tak buka gerai dia, mana aku nak dapat air kelapa malam-malam,” nada suaraku semakin mengendur. Teresak-esak aku bersandar di peti sejuk itu. air kelapa je pun!

“aku kan ada...” balasnya. sempat jua aku lihat senyuman manis yang terukir di bibirnya. Dia duduk bertinggung di hadapanku.

“kau nak buat apa? Bukannya aku boleh minum kau pun!!” marahku padanya dengan jawapan yang diberikan.

Riyat nak pergi cari air kelapa kat gerai tepi jalan? It is not so him!!!

“aku boleh buat ni..”balasnya lalu memeluku erat. Dengan mata yang masih kabur dek air mata, aku pandang wajahnya.

does this comfort you, sayang?” bisiknya ke telingaku. Pelukannya dieratkan.

Sungguh, aku tak pernah rasa setenang ini! memang benar sangat!hawa dijadikan dari tulang rusuk nabi Adam di bawah lengannya untuk dilindungi dan dekat dihatinya untuk disayangi. Itulah yang aku rasakan sekarang.

Pelukan dari seorang lelaki yang tak pernah sempat aku merasainya. Ayah pergi menghadap yang Maha Esa ketika aku masih belum pandai mengabadikan sebarang kenangan. Setidak-tidaknya sekarang aku ada Riyat untuk melindungiku.

Dan benarlah katanya. Bukan air kelapa yang buat aku tenang tapi Allah. Allah yang datangkan ketenangan ini melalui pelukan luhur seorang suami kepada isterinya.

Cukuplah kedinginan yang aku ciptakan selama ini kerana sekarang aku tak perlukan kelapa muda lagi! aku hanya mahukan Riyat!

“kirana, kaki aku dah kebas ni...” katanya lalu ketawa.

Cis, tak ikhlas langsung! Terus hilang semua rasa-rasa indah yang bertandang tadi. Aku menolaknya lalu bangun dari situ.

“eleh, kau juga yang peluk aku balik tadi kan?” ejeknya.

“diamlah! Aku nak mandi dulu, nanti aku nak keluar beli air kelapa kat simpang tu,” kataku sekaligus meminta izin daripadanya.

“laa.. tadi tak cukup ke? kau nak aku peluk kau lagi ye?” soalnya sambil tersenyum nakal lalu menghampiriku.

“Aipp!!” aku melarangnya. Tiba-tiba terasa pipi ni panas semacam. Aku dengar dia ketawa kuat. Seronok benar menyakat aku nampaknya.

“tu... nampak tu! ada 5 biji kelapa muda aku savekan untuk isteri aku yang tercinta ni. minumlah kau sampai kembung. Aku minta maaf sebab tebang pokok tu tanpa pengetahuan kau. Aku cuma geram sebab, sikit-sikit kelapa. Sikit-sikit kelapa. Kelapa tu, kelapa je pun!”

“takkan dengan buah kelapa tak boleh bercakap tu pun kau cemburu?” soalku padanya.

“habis, kau sanggup menangis-nangis, mengadu kat pokok tu hari tu kenapa? Sedangkan aku yang boleh bercakap ni, siap bertanya kau okay ke tak, kau tak layan pun aku. Aku suami kau tau. Sedih aku bila tengok bini aku bercakap dengan pokok macam tu tengah-tengah malam.”

Aku ketawa. aku ingat bila dah tengah malam, dah tak ada orang nampak. Dia nampak rupanya! Memang aku pergi bertapa kat situ. masa tu aku stress sangat sebab first day duduk dalam rumah ni dengan Riyat. Rasa macam semua serba tak kena.Ana pun tak ada untuk bercerita. Mula-mula aku ingat nak ambil air kelapa aje. Tapi bila je sampai kat pokok tu, kelapa yang ada, hanya yang tua! Apa lagi, menitik-nitiklah air mata aku.

“yelah, lepas ni kalau aku sedih aku ceritakan kat kau! Puas hati?”

“good girl! so kita dah berdamailah ni?”

“well...hmmm.. It does comfort me just now,” jawabku perlahan. Aku lihat dia tersenyum lagi lalu dahiku dikucup lembut.

“aku akan sentiasa cintakan kau Kirana. Dari dulu,sekarang dan sampai ke syurga..”

“Riyat...”

“ya...”

“hmmm... tak apalah. Nantilah....”

bersambung...

0 bunga-bunga cOmeL:

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...