Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Tuesday, October 16, 2012

kelapa muda vs dia 4



Chap 4

Aku mencatatkan kem terbaru dalam kalendar besar di whiteboard dalam bilikku. Nampaknya cuti sekolah hujung tahun nanti, tak menang tangan. boleh dikatakan setiap minggu ada program. Itu belum lagi beberapa program yang di tangguhkan dahulu kerana jadual yang begitu padat.

Hmm.. bulan disember! Sekarang bulan februari. Nanti, puasa, raya, lepas tu kahwin! Argh! Bertenang... tarik nafas. Pagi-pagi macam ni mana nak cari air kelapa? Kedai pun tak buka lagi.

Pandanganku jatuh pada ibu jari kaki kanan. Kalaulah parang itu betul-betul mendarat pada kakiku, memang sampai bila-bila aku takkan maafkan Riyat!


“MACAM-mana keadaan Kiki nek?” aku terdengar suara cemas Riyat bertanya. Walaupun aku telah sedar, tapi sengaja aku buat-buat pengsan lagi. risau juga kau ya?

“tak payah risaulah! Bukan putus pun jari Kiki tu. luka sikit sahaja. Nasib-baik lagi. Kalau jatuh betul-betul atas kakinya macam mana?” nenek menyoal Riyat.

Dalam hati aku dah ketawa terbahak-bahak. Marah dia nek! Marah lagi! Terlupa pada kakiku yang sakit.

“habis yang dia sampai pengsan tadi kenapa?”

Alamak... janganlah nek!

NASIB baik masa tu, otak aku tiba-tiba berfungsi dengan cergas. Sebelum nenek sempat buka mulut dan menceritakan kelemahan aku yang satu itu, aku buat-buat terjaga dari pengsan. Nenek pun apa lagi, dia melurulah ke arah cucu kesayangan dia ni.

Fuh, selamat!

Tiba-tiba pintu bilikku diketuk.

“Cik Kiki, ini semua laporan program bulan lepas,” Emilia masuk sambil membawa beberapa fail yang perlu aku semak. Bertimbunlah kerja lagi nampaknya.

“Encik Ruzaidi ada dekat bilik tak Emilia?” soalku bertanyakan share partnerku itu.

“dia keluar jumpa client cik,” balas Emilia.

Aku mengangguk-angguk. Terlupa pula hari ni Ruzaidi keluar berjumpa dengan pengetua Rumah Kebajikan Bukit Cahaya.

“macam mana dengan temuduga nak cari PA dia? dah dapat ke?”

“belum lagi Cik Kiki. Dia sibuk sikit minggu ini.”

“kalau macam tu, nanti bila dia  dah balik sini, awak beritahu saya. Takut nanti saya tak sedar dia dah balik. ada benda yang saya nak bincangkan dengan dia.”

Gadis berbaju kurung moden, bertudung biru itu mengangguk lalu beredar. Tanpa berlengah lagi, aku terus memulakan kerjaku menyemak laporan-laporan yang baru tiba. Target aku hari ini: siapkan semua!


AKU pulang lewat petang itu. perut sudahpun berbunyi-bunyi kerana dari tengah hari tadi aku langsung tidak menjamah apa-apa. Hendak makan tengah hari, perut masih kenyang kerana aku bersarapan berat. Kemudian berchenta pula dengan fail-fail itu semua sampai terlupa nak makan.

Sekarang: LAPAR!

Ah, air kelapa!
pinjam pak encik...
Aku berhenti di tepi jalan. Gerai kecil milik Abang Khai segera aku dekati. Tak dapat makan, minum air kelapa pun jadilah. Kejap lagi aku berchenta pula dengan mangkuk dan kuali di dapur.

“berapa biji nak Kiki?” soal Abang Khai bila aku menghampirinya. Walaupun tangannya ligat membungkus air untuk kanak-kanak yang sedang menunggu, sempat juga dia menyoalku.

“sebiji jelah bang.”

Aku lihat dia mengangguk.

 “eh, lepas tu tambah satu cup,” sambungku lagi. boleh minum terus.

5 minit menunggu, aku sudahpun kembali memandu. Serius, muka abang khai tu hensem macam Legolas. Cuma si Orlando Bloom tu tentu-tentulah lagi cerah berbanding abang khai. Kenapa dia tak try jadi model ke? pelakon ke?

Pernah juga aku dan Ana bertanya, tapi yang dijawabnya, dia tak suka jadi artis. Aku dan Ana terus diam. Agak yakin juga jawapan abang khai tu. tapi, serius! Dia memang hensem. Kalau aku tak tahu dia tu penjual air kelapa, entah-entah aku dah jatuh hati dengan dia. bukanlah aku nak pandang rendah pada dia, but yes! Aku tentulah nak mencari lelaki yang dapat memberi jaminan masa depan.

Tapi pokok pangkalnya, aku hanya jatuh hati pada raut wajah dia  yang hensem tu. cinta tak boleh dipaksa kan? Kalau dah aku terjatuh cinta dengan dia, tak kisah lah dia penjual air kelapa sekalipun. Masalahnya... tak!

Hmm... daripada mencuba dengan Riyat, baik aku cuba dengan dia?

Tapi... nenek bagi masa pada aku 30 hari je. Sekarang dah 7 hari selepas 30 hari. Invalid!

Ahhh.... merepek!

Air kelapa di dalam cup terus aku sedut rakus. Tenanglah diri...


bersambung....

0 bunga-bunga cOmeL:

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...