Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Wednesday, April 21, 2010

LEXweek:day3 (jawapn kepada semua s0alan)


salam


time kasih pada kawan aku, ema yang berk0ngsi bahan ni dgn aku..jadi aku nk k0ngsi dgn k0rg semua...


mungkin slama ni s0alan2 ni pernah terlintas di hati k0rg tanpa k0rg sengaja kan... dan ini jawapan kepada s0alan2 tu...

1)KENAPA AKU DIUJI?



QURAN MENJAWAB :



"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."



(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)




2)KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAMKAN?



QURAN MENJAWAB :



"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."



(Surah Al-Baqarah ayat 216)



3)KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB :



"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."



(Surah Al-Baqarah ayat 286)

4)KENAPA RASA FRUSTASI?



QURAN MENJAWAB :



"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."



(Surah Al-Imran ayat 139)

5)BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?



QURAN MENJAWAB :



"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"



(Surah Al-Baqarah ayat : 45)



6)APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?



QURAN MENJAWAB :



"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... "



(Surah At-Taubah ayat : 111)

7)KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB :



"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."



(Surah At-Taubah ayat 129)



8)AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB :



"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."



(Surah Yusuf ayat 12)

wallahualam..
sm0ga kita sentiasa dlam lingkungan rahmat ALLAH..
amin..

5 bunga-bunga cOmeL:

dot3 malas sign in said... [reply to comment]

bgus ko share bnda ni
aku pn terasa insaf
setiap yg terjadi ada sbb dn akibat yg mungkin kita tak tau

p/s: tajuk ko yg LEXweek tu skali bce mcm relax week je..ehe

ATIE said... [reply to comment]
This comment has been removed by the author.
ATIE said... [reply to comment]
This comment has been removed by the author.
ATIE said... [reply to comment]
This comment has been removed by the author.
dayspa said... [reply to comment]

Hi very nice sharing all is looking very impressive i love very much this post all is very impressive thanks fore informative sharing.

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...