Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Thursday, October 1, 2009

** sekali lagi tentang CINTA



aku tertarik untuk menulis tentang cinta...cinta manusia berbeza jantina.

seorang lagi teman aku kecundang dalam perhubungan. perempuan. aku lihat bagaimana dia menangis. terlalu sedih. saat itu aku hanya mampu berdiam diri.. hai.. rasa nak nangis sama je.

bukan untuk prejudis, tetapi kadang-kadang sesetengah  perempuan mesti jadi mangsa ego sesetengah lelaki. tunggu! jangan marah dulu. baca sampai habis. =p

satu, perempuan bila dia sayang, dia akan cakap dia sayang. tapi lelaki ego? ada ke dia cakap sayang. ya, mungkin melalui perbuatan dia. ttp kadang-kadang perempuan tertanya-tanya, betul ke lelaki ni sayang aku? dia x cakap. tetapi bila yang perempuan ni rapat dengan lelaki lain, dia marah.. hmmm..

dua.katakanlah perempuan ni kononnya tahu, 'lelaki ni syg, dia xckp. tgk perbuatan dia. tu tanda dia sayang kta atau tidak'.  lelaki ni plak, layan perempuan macam lebih dari kawan.. sampai p0mpuan kata dia sayang  p0mpuan tu. tp alih2, 'eh, taklah. mcm nilah i layan perempuan.' nah . keciwa lagi.

tiga. perempuan suka dipujuk. tp sometime bila perempuan yang merajuk, lelaki ni wut donno je. perempuan pulak yang pujuk laki.  ape kes ?

empat. lelaki selalu nmpak salah pompuan.. sedangkan dlm masa yang sama die p0n ade gak salahnya. tulah ego..huhu

lima. huhu.. tolonglah.. bile xsuke, jangan wut macam suke... sian kawan aku ni... perempuan mudah tersentuh. jadi janganlah main2kan perasaan perempuan...


aku tahu mesti ada yang tak puas hati apsal mende yg aku tulis ni. sabar. belum habis lagi.

aku perempuan. sedikit sebanyak aku tahu pasal perempuan. yelah, dah perempuan kan.. aku pun xnk bias. ade jugak kawan lelaki aku yang sampai sekarang masih sayangkan ex-gf dia. masih lagi tunggu. aku solute pada kesungguhan dia. wlaupun dah berkali-kali aku nasihatkan dia, cari jelah yang baru..tapi dia tetap dengan yang 1 itu. aku pun tak taulah apa cerita dengan gf dia. rasanya masih solo jugak.

ade jugak kawan lelaki aku yang gf die ego. dan dia yang selalu mengalah...terpaksa mengalah..

ade jugak kawan lelaki aku yang putus hubungan kerana perempuan itu curang..

jadi aku rasa, sama saja... lelaki atau perempuan. cuma rasanya, kebanyakan perempuan itu dilahirkan soft hearted, maybe after something happened, dia jadi very independent. lelaki pula, lelakilah yang lebih memahami.

apa-apa pun, sudah termaktub, bahawa kaum hawa dijadikan Allah dari tulang rusuk Adam, bukan kepalanya untuk disanjungi, bukan dari kakinya untuk dialasi, tetapi dekat di hatinya untuk disayangi, dekat dengan lengannya untuk dilindungi..
-aku xbape ingt sangat.. tapi macAm tulah lebih kurang maksud die.

* kat dunia ni ada lelaki baik dan jahat. ada perempuan baik dan jahat...

mari sama-sama jd baik..hahah..

kepada temanku itu, semoga tabah..bila sedih, buat mende yang menggembirakan kita!  masa akan jadi penawarnya.. insyaAllah.. =)

dan sesiapa juga di luar sana yang sedang kecewa, pernah kecewa, bakal kecewa.... keep moving  on ok.. =)

15 bunga-bunga cOmeL:

Cik Raidah said... [reply to comment]

bgtahu sama kwn kau.
kumbang bukan seekor.
bg aku, kalo lelaki itu bukan utk dia, means ade lagi lelaki lain utk dia.
mungkin lebih baik. who knows~

Anonymous said... [reply to comment]

perempuan yg baik adalah untuk lelaki yg baik......dan mcm tulah utk yg sebaliknya..
just berpeganglah pada ayat ne..mungkin kita tak cukup baik lagi, dat's why kita belum bertemu dengan sumone yg baik utk kita...

ATIE said... [reply to comment]

dan mungkin 0rg tu bukan yg terbaik untuk kte...

Anonymous said... [reply to comment]

sesungguhnya itu lah liku2 kehidupan..
sesuatu yg berlaku ader sebabnye..
x smestinye sume kene indah..
mngkin better sesaOrang itu sedih skg dr sedih di kemudian ari..
x sume laki senang nk menampakkan rasa cinta dye..
n x sume pOmpuan baek yg mcm awk sangkakan..
life is always unfair~

ATIE said... [reply to comment]

yup. dats y i said, ada laki baik dan jahat, ada perempuan baik dan jahat...

kenapa ya lelaki susah menampkan rasa cinta dia? heee.. tertya2 plak.. harap2la kamu k0men lg..

Amin007 said... [reply to comment]

lelaki dan perempuan dicipta berbeza. masing-masing ada fungsi tertentu. apabila lelaki dan perempuan bertemu dan berkahwin, maka terjadinya kesempurnaan dan menghasilkan seorang lagi manusia.

cuma macam mana nak cari yang serasi dan memahami diri ini. ada kalanya mencari sekufu adalah lebih baik dari mencari yang disukai nafsu.

namun jika ada peluang

Nurul Asma' said... [reply to comment]

men are from mars, women are from venus.. :)
bersyukur atas kelainan itu, jika difahami hikmahnye.. nice post.. :)

terataibungaindah said... [reply to comment]

memang xdinafikan perempuan dan lelaki dilahirkan berbeza.. n memang byk hikmahnya...

cumanye.. sometime kita sll terlupa pada perbezaan itu. (*ayat ain)

dan kalau kita ingt, mesti kita saling mmahami,.
dan kerana perbezaan itu kita kdangkala bergaduh. yup, somtime bgus jugak gaduh.. tp ade juga yg gaduh sampai putus...

jadi hargaila pasangan anda/bakal pasangan anda.. hee

Anonymous said... [reply to comment]

eheeh
jangan bezakan manusia ikut jantina
bezakan ikut hati ler
eheheh

secara sainsnya
secara dewasanya ak cakap..
bukan nak pk lucah ker aper

ak macam da melihat dunia
perbezaan jantina=perbezaan alat kelamin

perangai sorang2 same jerk
takder nak specified laki pompuan

bukan bias lagi jika nak kiter
nilai ikut jantina, malah salah
fakta..

renungkanlah

ATIE said... [reply to comment]

time kasih en. komentar tanpa nama.. hee.. aku appreaciate k0men k0.

k0 em0 ke ape? =p
aku bukan nk bias 0r salah kan lelaki (kalau tula yg k0 rasa rasa), aku just tertanya2, dats why aku tulis.. n the m0st imp0rtant here, di akhir p0st aku, kalau bace betul2,aku ade tulis yg bawak maksud laki ng p0mpuan sama je. laki ade baik ade jahat, p0mpuan pun ade baik ade jahat.. same la ng maksud statement k0, ' peragai sorg2 same je..bla..bla...'


marila merenung~

*aku rasa2 k0 lelaki, tp kalau ko p0mpuan maapla ye..
=P

Anonymous said... [reply to comment]

haha..
its hard 2 say actually..
awk anggap la itu sifat smula jd lelaki..
lelaki x tnjuk,tp dr tingkah laku leyh nmpak..
dats y akan timbul perasaan cemburu..
"lelaki tidak akan peduli terhadap sesaOrang prmpuan sekiranya tiada perasaan CINTA n SAYANG terhadap perempuan tersebut.."
maybe,itu la kelemahan lelaki~

mAsRiN aZaMi said... [reply to comment]

hmm.. seketol entry yg menarik..

tapi sory, no comment~

:lol:

ATIE said... [reply to comment]

singgah bernama pun 0k jugak.. hee

thanx.,=p

and thanx jugak an0nym.. =)

Anonymous said... [reply to comment]

tapi kan..kadang2, guy neh..cara layanan dia kat kite, seumpama memberi harapan..n bila gurl dah bukak pintu hati die, guy kate dia anggap kawan je sbenarnya..cuma dia suka lyan gurl mcm tuh..dats why lah susah for gurl nak bukakan pintu hati dia lg 4 da guy..susah..coz da gurl takot kecewa lagi...n takot nak mgharap lagi..
so guys out there..treat da gurls as fair as u can..jgn lyan kwn prempuan as u lyn ur gurl..
~hati perempuan sangatlah sensitif~

Amirah. said... [reply to comment]

nice postin':)

no mtter wut hppen..
-lyfe goes on~-

salam senyuman=)

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...