Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Wednesday, February 23, 2011

indahnya aturan itu...


"eh kak belum balik?" sapa aku pada cikgu R masa aku da lalu sebelum meja dia.
"belum lagi."cikgu R menjawab. obviously memangla dia tak balik lagi.kalau dah balik, dah tentu2 la aku xnampak die kt situ. biasa la orang melayu ni kaya dgn budi bahasa. sekadar bertegur sapa.
"akak ada pemilihan bola tampar" ayat yg nilah yg membuatkan aku berhenti melangkah ok! otak aku mencerna apa yg baru je dilafazkan cikgu R.


BOLA TAMPAR!


.....


Kisahnya bermula dari pagi pd hari kejadian. bagaimana betapa TERBAEKnya ALLAH mengaturkan segalanya.



pagi itu, masuk kelas kimia tingkatan 4,, aku bajet nk ajarla new subtopic. sebelum start tu aku nak la kutip worksheet yg aku bg last class ng dorg. sekali dorg serang aku bertubi2 pasal subtopic yg dlm worksheet tu. sampai 3 4 kali jugakla aku terangkan. yg kat whiteboard, kt meja.. 


segala analogi, segala model aku dah kasi.. smapai aku pun naek blank nk kasi ape lg da. bukanla dorg tak paham. cuma amek masa. kalih sket soalan, blur.. 


mmg menguji kesabaran. tu belum lg budak2 yg complicated mind. aku bg 1, 10 die tya. bukanlah nk set up to the silibus je, tp certain things bukanlah bleh belajar in just a short time. kimia plak. berkait sna, berkait sini. 


tup2 loceng p0n bunyi...


"cikgu, bg latihan lg. yg sama macm soalan tu"


dorg baru je paham dgn 1 pattern soalan ni.


kalau masa tu balik, aku on je lg. tp disebabkan lepas tu d0rg ade next clas, terpaksala stop kan.


dorg pun mintak buat kelas mlm.


aku pk, apalah salahnya. so mlm tu wt kelas mlm, kat lab kimia yg sama.


kelas p0n habis....


aku p0n prepare la pape yg patut, pastu mark worksheet dorg yg mana salah tu so that malam nt blehla dorg betulkan..


balik blik, n tidur kejap. sbb penat sgt hari tu...


nak tak nak, k0l  5 kena bagun g amek kunci kt bilik guru. sbb aku dah deal ng kak S selaku lab assistant untuk guna lab malam tu.


mula2 tu cm malas da nak pg balik blik guru, tp aku kuatkan la smgt demi budak2 ni kan...


rupa2nya....




ade hikmah.


kalau budak2 ni x ajak wt kelas mlm, maknanya aku xde la pg blik guru.


kalau aku xpg blik guru, xdelah aku sapa dengan cikgu R.


kalau aku xsapa cikgu R, xdela aku dpt maen vb..




jadi dr siapa datang semua ini. 
dr siapa agaknya datangkan idea dr budak2 ni untuk wt kelas mlam..
dr siapa agaknya yg mendetikkan hati aku supaya menyapa cikgu R.


tentulah ALLAH...


subhanallah...


semua yg terjadi ni mmg ade hikmahnya...bezanya cpt atau lamabt je. <3

2 bunga-bunga cOmeL:

satu H empat N said... [reply to comment]

arghh!!!... miss chemistry damn much!!....
sedih belum ad peluang ajar chemistry :((

ATIE said... [reply to comment]

xpe.nt ade la tu.hhihi

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...