Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Friday, February 11, 2011

buat yang hilang keyakinan diri,..


ketika aku tiba-tiba hilang keyakinan dri, Allah telah detikkan hati aku dan gerakkan tangan aku untuk mencapai sebuah majalah.


'hitung kesyukuranmu, bukan kesukaranmu'- SOLUSI


tup tup terus terbukak pada column 'keyakinan diri untuk mengubah dunia'


aku ni pun bukannya seorang suka mengadap membaca buku-buku motivasi ni, melainkan bila aku dah bace n tertarik padanya.


'sesungguhnya pandangan diri anda terhadap diri sendiri lebih penting berbanding pandangan orang lain terhadap'



aku terus membaca.. ternyata isi kandungannya begitu menarik-narik jiwa aku.. ditambah plak dengan emosi yang tengah tak berapa stabil pada masa itu.


di sudut kanan majalah tu, di page yg berikutnya ada gambar seekor anak gajah berwarna biru dengan tajuknya, metafora:si anak gajah.


setiap perkataan menjamah pandangan mataku..


'seekor anak gajah dirantai sejak kecil pada sebatang tiang. pada mulanya anak gajah itu tidak terdaya kerana kakinya masih kecil manakala rantai serta tiang yang menambatnya begitu kuat. hari demi hari dicubanya, tetapi tetap tidak dapat melepaskan diri..lama-kelamaan anak gajah tidak mahu mencuba lagi kerana takut risiko kegagalan.'


mmm... aku mula berfikir... ada persamaankah?




'selepas beberapa tahun, gajah itu membesar begitu juga dengan anggota badannya. secara logiknya tentulah badan dan kakinya yang besar mampu merentap tiang itu. sayangnya, gajah itu tidak terfikir untuk berbuat begitu.'


kenapa??? hatiku tertanya2..


'kerana ia sudah kehilangan keyakinan diri. penggalamannya gagal dahulu menyebabkan gajah itu tidak mahu mencuba lagi..'


ruginya gajah tu kan? padahal dia dah k0mpem2 bleh lepas punya. betol x?


begitulah juga yang jadi pada kita? sebab kegagalan lame, kta takut nak mencuba lagi. sedangkan kta memang dah tau 'belum cuba belum tau' kan?


ada lagi satu statement yang buat aku berfikir panjang.


'jika kita rasa lemah tidak terdaya...itu bukan ertinya kita memang lemah dan sedia tidak berdaya, cuma kita belum mengenali dan menerokai kekuatan diri yang sebenar atau kita sudah menemuinya tetapi belum menggunakannya semaksimum mungkin'


keep it in your mind tina!


jadi aku harap, korang dapat sedikit sebanyak infoo dari perkongsian ini.,


yang penting: YAKINLAH PADA DIRI SENDIRI!



2 bunga-bunga cOmeL:

K-RuN said... [reply to comment]

best kan majalah solusi ni...
=)

selalu juga mempunyai masalah hilang keyakinan ni...
mungkin ini dpt membantu..
nice sharing ^_^

~terataibungaindah~ said... [reply to comment]

;)

bgus2.. kte ni first time bce solusi.terus jumpa mcm3..hhihi

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...