Al- Baqarah

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."


Thursday, July 9, 2009

:: rumah pusaka dan orang tua ::


*gambar hiasan
kisah rumah pusaka...

aku bawakan kisah ini khas buat semua pembaca blog aku.. tidak kira apa sahaja bangsa dan agama.. kisah ini diceritakan oleh seorang pelatih btn ketika aku mengkuti kursus btn dulu.mungkin ada yang pernah mendengarnya..kepada yang belum, selamat membaca...semoga menjadi teladan untuk kita.

suatu ketika dulu, terdapat sebuah rumah pusaka yang dimiliki oleh seorang tua yang sudah berusia... rumah pusaka ini sangat besar, cantik dan dilengkapi dgn pelbagai kemudahan... ada kolam besar ... ada tanah lapang di belakang rumah... tanahnya subur...

satu malam datangla seorang lelaki A ke rumah orang tua ini..

" pak cik, boleh saya tumpang bermalam," soal lelaki A tersebut. orang tua itu dengan senang hati bersetuju menumpangkan lelaki A dirumahnya.

keesokan harinya, dtg pula lelaki B ke rumah pusaka orang tua ini...

" pak cik, boleh saya tumpang berehat?" soal lelaki B. dan sekali lagi,dengan senang hatinya, orang tua tersebut setuju memberikan sebuah bilik untuk lelaki B berehat.

hari berganti hari... lelaki A dan B masih lagi menginap di rumah orang tua tersebut. mereka sangat sayangkan orang tua dan rumah pusaka itu dan berat hati untuk meninggalkannya.

mereka meminta izin dengan orang tua tersebut untuk terus menginap di situ. orang tua bersetuju memandangkan hanya dia dan isterinya sahaja yang berada di dalam rumah yang besar itu.

sebagai balasan, lelaki A dan B bersetuju untuk melakukan sesuatu dengan kolam yang besar dan tanah subur milik orang tua itu. lelaki A mengusahakan tanah subur tersebut manakala lelaki B pula menguruskan kolam.

masa terus berlalu. tanah subur milik orang tua sudah ditumbuhi pelbagai tanaman. begitu juga dengan kolam yang dipenuhi dengan pelbagai jenis ikan.

hasil yang diperoleh dikongsi bersama-sama...

lelaki A dan B bertemu jodoh. mereka masing-masing berkahwin dan mempunyai keturunan masing.anak cucu orang tua juga mendiami rumah pusaka yang besar itu. kini rumah pusaka tersebut didiami oleh keturunan yang berbeza-beza. mereka hidup aman damai dengan adanya orang tua, lelaki A dan B.

namun, makin meningkat masa, usia mereka jua turut bertambah. mereka merasakan ajal mereka makin tiba.

untuk mengekalkan keamanan yang mereka sama2 jaga dirumah pusaka itu, orang tua lelaki A dan B membuat satu perjanjian.

walau apa pun terjadi, rumah pusaka ini tetap milik keturunan si orang tua. namun keturunan lelaki A dan B masih boleh menetap di sni selagi mereka saling bertolak ansur. mereka boleh menetap dirumah pusaka ini selagi mereka menghormati keturunan orang tua sebagai pemilik dan keturunan orang tua pula boleh merasai hasil tanaman dan juga hasil ternakan. sehingga itu, tak akan ada sesiapa pun yang akan mempertikaikan perjanjian ini....

tidak lama selepas itu, orang tua pun meninggal dunia. diikuti dengan lelaki A dan B....


tinggallah anak cucu cicit orang tua, lelaki A dan B mendiami rumah pusaka yang besar itu...

persoalannya, mampukah mereka mengekalkan keamanan rumah pusaka itu sekiranya mereka berpecah?
dan katakanlah terdapat seorang pemilik rumah lain yang berdekatan dengan rumah pusaka itu begitu inginkan rumah pusaka. dia sanggup lakukan apa saja supaya niatnya tercapai, mampu kah penghuni rumah pusaka itu mempertahankan rumah itu dari dimiliki orang lain?

dan andaikan kata, orang tua, lelaki A dan B masih hidup, dan melihat cucu cicitnya berpecah belah dan masing-masing cuba menjadi ketua, masing2 cuba menguasai rumah itu, apakah perasaan mereka?

sedangkan satu ketika dulu, perjanjian sudah termeterai????


kawan-kawan... fikir2kanlah... dan renung2kanlah....

walaupun penceritaan saya tidak sebaik dengan apa yang diceritakan kepada saya, tapi saya harap, anda dapat sesuatu dr cerita ini...

saya rasa ingin menangis, saat diceritakan rumah pusaka ini....

terlalu banyak yang terjadi di sekeliling kita semua saat ini. tidak kira siapa kita, apa bangsa kita, apa agama kita. kalau kita tak bersatu, kita mungkin dijajah semula.

kita bersatu tak semestinya terkorban bangsa dan agama kita.. tapi kita bersatu atas nama bumi yang kita pijak, tempat tumpahnya darah kita...

wallahualam...

semoga kita sentiasa hidup aman bahagia dengan rahmat daripadaNya...



9 bunga-bunga cOmeL:

ash said... [reply to comment]

adeh.. touching... huhu..
mmg trase nak nangis ble dngar citer...
1MALAYSIA!!!

Hasry said... [reply to comment]

same cm cite aku, cme isi tersirat aku lain skit.

rreppl

ashnike88 said... [reply to comment]

ye kew... huhu.. citer ni leh dsmpaikn dlm plbagai bntuk mngikut kreativiti n cara ssorg..
hehe.. sbb tu kte leh dngar bnyak versi...

~teratai bunga indah~ said... [reply to comment]

ko ade post dlm blog ke?yg mana satu?

Anonymous said... [reply to comment]

tina: y latest lah. blog aku kn jrg updet. isk.


ashnike88: byk versi yes, tp x semestinya same. aku menceritakan perkara lain. but, it dpend on hows u read it.


rreppl

Stanley said... [reply to comment]

Hello, blog hopping =D

miss hannan said... [reply to comment]

isk2....jaga rumah elok2!!

pelaholic said... [reply to comment]

apesal aku takde pape perasaan baca citer ni eh??
huhu

~teratai bunga indah~ said... [reply to comment]

pelah:sbb ko x dpt maksud die kot... ataupun cte yg akula x berjaya smapaikan kt ko...

stanley: hye... thanx for reading my blog

CHEMISTRY without CATALYSIS, would be a SWORD without a HANDLE, a LIGHT without BRILLIANCE, a BELL without SOUND.

~love chemistry~

.giRLs DrEaM TEaM.

.giRLs DrEaM TEaM.

.wishlist.

tamat belajar
gaji pertama
konvo
external hard disk
amek lesen
S.E xperia vivaz
my first car
netbook
bola guli
VB team
DSLR
family holiday
Encik P
settle ptptn
...bahagia sampai ke syurga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...